Ssoma

Programma "Latvijas skolas soma"

Programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanu Ludzas pilsētas ģimnāzijā koordinē direktora vietnece audzināšanas jomā Rita Bogomola.

 

Dzejas izrādes “Raksti mani šovakar” apmeklējums

03.05.2019.
Mums, 9.c klasei, projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros  24.aprīlī bija lieliska iespēja apmeklēt  Rēzeknes teātrī “Joriks”dzejas izrādi “Raksti mani šovakar”. Izrādē divu aktieru un Rēzeknes mūzikas vidusskolas audzēkņu izpildījumā  skanēja mūsdienu autoru- Toma Treiberga, Māra Salēja, Marta Pujāta, Ilmāra Šlāpina, Semjona Haņina, Ivetas Ratinīkas, Ingas Pizānes, Kārļa Vērdiņa, Ingas Gailes, Arvja Vigula dzeja par mīlestību. Skatītāju vietas bija uz skatuves, nevis zālē- tas radīja īpašu noskaņu.

Savos iespaidos par redzēto dalās 9.c klases skolēni.

Armands Oščenkovs- Ļoti patika izrāde. Tika izmantota ļoti mūsdienīga un skaista dzeja. Noformējums un uzvedums bija ļoti interesants un kreatīvs, un mūzika šo visu skaistumu papildināja, it īpaši emocionāli.

Kristiāna Kučāne- Es patiešām sajutu šo spēku, ko ietver dzejas rindas. Poētisko noskaņu papildināja muzikālie fragmenti, kas lieliski pasvītroja dzejas raksturu.Tāpat arī bija ļoti jauki sastapt tautā atpazīstamus aktierus. Es ļoti novērtēju, ka Rēzeknē ir jaunieši, kuri atrod laiku uzburt tik dziļus un sirsnīgus priekšnesumus.

Paula Molodavčenko - Man ļoti patika uzvedums "Raksti mani šovakar", jo tajā bija dzīvā mūzika. Dzeja, kuru stāstīja bija ļoti interesanta un “ievelkoša”.

Kristiāns Līpacis- Uzvedums bija fantastisks! Man patika lasītā dzeja, un mūzika, kuras izpildījums bija izcils!

Kristiāna Kučāne, 9.c klases skolniece

 

 Pa grāfa Borha piedzīvojumu takām

Skolas soma30.04.2019.
Šajā pavasarī mēs ar klasi piedalījāmies vides izpētes programmas nodarbībā "Pa grāfa Borha piedzīvojumu takām". Nodarbība notika Varakļānu novadpētniecības muzejā, mūsu brauciens tika finansēts  no projekta "Latvijas skolas soma".

Mēs izbraucām no skolas, un pirmā pozitīvā lieta bija tas, ka autobuss ripoja droši un ceļš nebija garš.

Muzejā mums nedaudz pastāstīja par grāfa Borha pili un Varakļāniem. Mūs ieveda pagrabā, lai mēs atrastu loku ar bultām. Pagrabā atmosfēra bija biedējoša, tur bija ļoti tumšs, jo spīdēja tikai svecītes. Daudzi ļoti nobijās. Tad sākās fiziskās aktivitātes. Nedaudz negaidīti bija, ka mums  velosipēdu vietā tika iedoti skrejriteņi. Mūs sadalīja divās grupās, lai visi varētu izbaudīt braukšanu. Tā kā mūsu bija maz, daudziem nācās braukt gan uz priekšu, gan atpakaļ. Mēs nokļuvām līdz pilsētas centram, kur mūs ieveda kapelā un pastāstīja par tās celšanu, un to, kas te ir apglabāts. Dažiem tas patika, bet citiem likās ļoti nogurdinoši. Tad mums tika piedāvāts šaut ar loku. Tas gan  patika visiem. Vēl tika piedāvāta iespēja pārcelties pāri upei, karājoties augšpēdus uz virves.

Bija labi, ka varējām uz ugunskura cept desiņas un cīsiņus. Ēdienu mums gan nācās ņemt līdzi pašiem, tur piedāvāja tikai tēju, bet tas tik un tā bija jautri. Tā mēs sēdējām visi kopā draudzīgi un ēdām. Vēlāk mēs visu pēc sevis savācām un tad braucām mājās. Daudziem ne pārāk patika, ka šajā ekskursijā bija stāstīts tik daudz teiku.

No šīs ekskursijas mēs guvām zināšanas par grāfa Borha personības lomu novada vēsturē. Nedaudz uzzinājām par Varakļānu novada kultūras mantojumu. Un, protams,  guvām sociālās un sadarbības prasmes.

Tāda bija mūsu ekskursija uz Varakļāniem.

Liāna Maškanceva, 7.c klase

 

“Skolas somā” – teātra izrāde

Skolas soma9.aprīlī abu astoto klašu skolēni kopā ar audzinātājām un latviešu valodas skolotājām devās uz galvaspilsētu, lai apmeklētu Gaismas pili un Latvijas Nacionālajā teātrī noskatītos izrādi “Savādais atgadījums ar suni naktī”.

Lūk, daži iespaidi par redzēto.

Protams, visiem patika greznais Nacionālā teātra interjers. Redzējām, kā izvietotas sēdvietas skatītāju zālē. Pārliecinājāmies, kur ir labākās vietas. Piemēram, sēžot ložas otrajā rindā, skatuvi var redzēt tikai no vidus uz vienu malu. Labākās vietas balkona pirmajā rindā vai parterā.

Izrāde sākumā daudzus samulsināja, jo galvenā varoņa rīcību dažkārt nevarēja izprast. Tomēr starpbrīdī, kad pārrunājām, ka zēnam ir autisma problēmas, viss kļuva skaidrāks. Visi ļoti augstu novērtēja aktiera Kārļa Krūmiņa aktiermeistarību. Viņa tēlojumam tiešām varēja noticēt.

Jā, izrāde turpinājās gandrīz 3 stundas, un tas dažām labam jau bija pārāk ilgi. Savas pārdomas par redzēto un vērtējumu vēlāk katrs varēja izteikt literatūras stundās, rakstot recenziju.Skolas soma

Skolas somaGalvenajā bibliotēkā visiespaidīgākais bija skats uz Rīgu no Gaismas pils pašas virsotnes. Te bija jāklausās gides stāstījumā un jāseko līdzi. Izstaigājām visus bibliotēkas stāvus un novērtējām ēkas grandiozumu. Iespaidīga bija ekspozīcija, kurā varēja redzēt mazāko un lielāko grāmatu.

Apskatījām Dainu skapi, kas ir saglabāts no Krišjāņa Barona laika. Patika skaidrojums par krāsu, kas izvēlēta katram stāvam, un Tautas grāmatu plaukts. Lielākajai daļai šis bija pirmais Gaismas pils apmeklējums.

Mājupceļā iegriezāmies jaunajā tirdzniecības centrā “Akropole” un pārliecinājāmies, ka te ir gan slidotava, gan kinoteātris, gan citas izklaides, ne tikai veikali. Šī diena bija iespaidiem bagāta.

Vanda Žulina, latviešu valodas un literatūras skolotāja

 

Projekta "Latvijas skolas soma" ietvaros 12.a klases jaunieši apmeklēja Ilūziju muzeju. Izrādījās, ka tas nav tikai muzejs, tā ir interaktīva, neprognozējama un atraktīva vieta interesantai atpūtai. Muzejā tika piedāvāta iespēja doties izklaidējošā ilūziju pasaules piedzīvojumā. Interesi izrādīja "Cosmos Infinity Way" - tā ir vieta, kur var ienirt kosmosa pasaulē, apstāties uz kosmosa malas un lūkoties zvaigznēs. Interesanta šķita spoguļu istaba, optiskās ilūzijas, svešzemju labirints, kā arī dūmu istaba. Bija iespēja piedalīties iluzionista performancē. Diena bija brīnišķīga un izdevusies.    

 

Muzejpedagoģiskās  programmas apmeklējums

7.a 21.februārī  Kultūras ministrijas iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros 7.a klases skolēni apmeklēja Latgales Kultūrvēstures muzeju, lai piedalītos muzejpedagoģiskajā  programmā “Cilvēka bērns”.  

Nodarbība muzejā tika veltīta  rakstnieka Jāņa Klīdzēja romānam “Cilvēka bērns” un kinorežisora Jāņa Streiča tāda paša nosaukuma 1991.gadā uzņemtajai filmai. Skolēni tika iesaistīti sirsnīgu un humoristisku uzdevumu veikšanā – klasesbiedra portretēšanā, latgaliešu rotalu “Guoju pa mežu” un “Babas dečs” spēlēšanā, kā arī improviozētas govs slaukšanā. Bija iespēja aplūkot muzeja krājuma priekšmetus – ar romānu un filmu saistītas relikvijas: 200 gadus vecas ermoņikas, Latvijas  kinobalvu “Lielais Kristaps”, Boņuka balvu u.c.Cilvēka bērns

Skolēni atzina:  

Uz muzejiem jābrauc, lai saglabātu savu kultūru., lai saprastu vēsturi.

Turēju rokā “Lielā Kristapa”balvu, kas piešķirta Andrim Rudzinskim par Boņuka lomas tēlošanu.

Ļoti patika, ka atļāva turēt rokās īstu balvu.

Mani pārsteidza senie priekšmeti.

Man patika nodarbības vadītāja – viņa ir mūsu skolas absolvente.

Bija ļoti interesantas spēles, kas atgādināja filmu un mums mācīja draudzēties, uzstāties.

Uzzināju, ka filma “Cilvēka bērns” tika izvirzīta prestižajai Oskara balvai un ierakstīta Ginesa rekordu grāmatā kā pirmā filma, kas uzņemta latgaliešu valodā.

Bija jautri spēlēt spēles, īpaši smieklīga bija spēle “Govs slaukšana”.

Laila Budreviča, latviešu valodas un literatūras skolotāja

 

Skolas somas pasākums

6.c6.klases pirms Ziemassvētkiem devās uz Alūksni, lai iepazītu Ziemassvētku tradīcijas. Jaunlaicenes novadpētniecības muzejā notika eglītes “plūkšana”, Ziemassvētku rotaļas, dzejoļu skaitīšana pie eglītes, laimes liešana, mīklu minēšana un garšīgo konfekšu gatavošana.

Uzzinājām, kā Latvijā ienāca tradicionālā eglīte, ka pirmoreiz tā tika uzstādīta Rīgā 16.gs. un ka sākotnēji svinību beigās eglīte tika sadedzināta – no tā cēlies teiciens “eglītes dedzināšana”. Interesanti bija uzzināt arī par to, kā dažādos laikos tika rotāta eglīte. Apjautām, ka daudz ko nezinām par šiem skaistajiem svētkiem, tāpēc turpmāk ģimenē mēģināsim ieviest kādu  no iepazītām tautas tradīcijām.

Ekskursijas laikā mums bija iespēja vērot skaisto Alūksnes novada dabu – kāpām kalnā un skatu tornī, redzējām vienkopus tik daudz dižozolu. Vareni un skaisti.

Kornetu zemnieku saimniecībā iepazinām dažādu mājdzīvnieku turēšanas apstākļus un noteikumus, te bija gan zirgi, gan Latvijas Zilā govs, aitas, kuras nav jācērp, dažādi mājputni, truši, ūdeles un auns ar 4 ragiem. Jāsaka, ka brīnīties bija par ko. Saimnieki labprāt uz atvadām mūs pavizināja zirga ragavās. Īstie ziemas prieki!

Alūksnes novads ir ļoti gleznains, daudz lauku un iespēju, bet diemžēl maz zemnieku saimniecību, kas spējušas attīstīties. Cilvēki ir ļoti zinoši, interesējas par sava novada vēsturi, izglītojas, paldies viņiem par viesmīlību un novēlam attīstīt savu novadu un saglabāt tā savdabību!

Daina Naruševiča, 6.c klases audzinātāja

 

Skolā viesojas Leļļu teātris

2018.gada 2.novembrī mūsu skolā viesojās Leļļu teātris "TIMS" ar muzikālu un pamācošu izrādi "Draudzības skola". Leļļu izrāde ir veidota pēc latviešu tautas teikas motīviem "Kā kaķis sunim nozaga brīvības grāmatu". Tā bija pamācoša izrāde  par to, ka katrā dzīves situācijā jāciena otrs. Izrādi noskatījās visi 1.-4.klašu skolēni. 

Ļuba Šantare, direktora vietniece audzināšanas jomā

 

Leļļu teātra izrāde

CapsProjekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 20.novembrī Ludzas pilsētas 3.ab un 2.a klases skolēni kopā ar skolotājām M.Bogomolu, S.Puli, S.Kozlovsku, I.Misāni un S.Narnicku devās uz Latgales vēstniecību GORS uz Latvijas Leļļu teātra izrādi “Pēdu dzinējs Caps”.Caps

Pirms izrādes apmeklējuma bērniem tika atgādinātas uzvedības normas, apmeklējot sabiedriskus pasākumus, tādējādi izrādot cieņu ne tikai pret aktieriem, bet arī skatītājiem.

Apmeklētā izrāde bija par leģendāro pēdu dzīšanas detektīvu Capu, kurš atšķetināja mīklaino pieminekļa pazušanas lietu. Skolēni saprata, ka meliem ir īsas kājas, un patiesība agri vai vēlu  nāk gaismā.  

Skolā klases stundās diskutējām par izrādi un  aktualizējām tādas tikumiskās vērtības kā drosme, godīgums, atklātība un taisnīgums.

3.ab, 2.a klases audzinātājas

 

Ar Skolas somu – uz teātri!

13.oktobrī mēs, 11.a klases skolēni, izmantojām izdevību, ko piedāvā projekts “Skolas soma”, – apmeklējām teātra izrādi Dailes teātrī un Latvijas simtgadei veltīto izstādi Nacionālajā vēstures muzejā. Izrādes “Laulības dzīves ainas” pamatā klasiķa Ingmara Bergmana filmas sižets. Režisors Regnārs Vaivars ir iestudējis azartisku izrādi par dzīves problēmām. Izrādē piedalās slaveni aktieri, kā Andrejs Žagars, Ilze Ķuzule Skrastiņa, Rēzija Kalniņa.

Iespaidi bija visai pretrunīgi: tūlīt pēc lugas noskatīšanās daži bija vīlušies, bet lielākajai daļai redzētais šķita interesants. Literatūras stundā, rakstot recenziju par izrādi, atzinām, ka varējām pārliecināties, cik ļoti aktiera profesija ir sarežģīta. Analizējām, kāpēc izvēlēta tieši tāda scenogrāfija, kāda nozīme ir tērpu izvēlei, mūzikai.

Latvijas simtgades izstāde ir ļoti daudzpusīga. Tās veidošanā ir piedalījušies vairāki desmiti Latvijas muzeju. Ieskatījāmies mūsu valsts vēsturē: gan fotomateriālos, dokumentālajās filmās, pētījām dokumentus, apskatījām katram laikmetam raksturīgos sadzīves priekšmetus. Brauciens bija izdevies!

Vanda Žulina, latviešu valodas un literatūras skolotāja

 

Filma "Bille"

Sadarbībā ar "Latvijas skolas somu", Ludzas pilsētas ģimnāzijas 3.-8.klašu skolēni devās uz Ludzas tautas namu, lai skatītos filmu "Bille". Filma ilga divas stundas, bet lielākā daļa skolēnu ar aizrautību skatījās filmu. Lai arī pēc filmas noskatīšanās jautājumu bija daudz , skolēniem filma bija patikusi, jo bija gan nopietni, gan jautri brīži. Skolēni atzina, ka bija interesanti redzēt, kāda bērnība bijusi viņu vecvecākiem, un ļoti juta līdzi filmas galvenajai varonei Billei. Vēlamies teikt lielu paldies "Latvijas skolas soma" par atbalstu- kino biļešu finansēšanu!

 

Ludzas pilsētas ģimnāzijas iniciatīvas “Latvijas skolas soma” plāns 2018./2019.m.g. I semestrī

  • Filma “Bille” Ludzas TN 3.-8.klasēm
  • Izstāde “Latvijas simtgade”  Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā un teātra izrāde “Laulības dzīves ainas” Dailes teātrī 11.a klasei
  • Teātra  izrāde “Pēdu dzinēja Caps” Latgales vēstniecībā GORS 2.-3.klasēm
  • Muzejprogramma “Senās rotaļas un spēles” Latgales Kultūrvēstures muzejā 2.a klasei
  • Teātra izrāde “Raudupiete” Daugavpils teātrī 9.b klasei
  • Praktiskā nodarbība-improvizācija "Zorb bumbu spēle kā inovācija sportā" Ludzas Sporta skolā 8.b, 7.a, 8.a, 10.a, 9.b, 10.b, 12.b, 11.a klasei
  • Radošā darbnīca “Patriotisko piespraužu izgatavošana” Ludzas pilsētas ģimnāzijā 1.-12.klasēm
  • Animācijas filma “Saule brauca debesīs” Ludzas TN 1.-4.klasēm
  • Leļļu teātra izrāde “Vilks, kas rija grāmatas” Ludzas pilsētas ģimnāzijā 1.-4.klasēm
  • Leļļu teātra izrāde “Šreks un ēzelītis dejā lec” Ludzas pilsētas ģimnāzijā 1.-4.klasēm
  • Jaunlaicenes muzeja un Ziemassvētku radošās darbnīcas apmeklējums Alūksnes novads 6.klasēm

 

Projekta „Latvijas skolas soma” atklāšanas pasākums

Šajā mācību gadā visas skolas iesaistās lielākajā Latvijas Valsts simtgades programmas iniciatīvā – „Latvijas skolas soma”. Tās  mērķis ir nodrošināt, lai ikviens skolēns klātienē izzinātu un saglabātu Latvijas dabas un kultūras vērtības, kā arī iepazītu zinātnes sniegumus un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

Uzsākot jauno mācību gadu, ceturtdien, 6.septembrī, Rīgā tikās skolēni no visiem Latvijas novadiem, lai atklātu Latvijas Valsts simtgades iniciatīvu “Latvijas skolas soma”.”Lai izjustu piederības sajūtu savai valstij, ir svarīgi to iepazīt. “Latvijas skolas soma” ar radošas līdzdalības rosināšanu pavērs iespēju katram skolas bērnam un jaunietim dziļāk iepazīt Latviju, tās valstiskuma veidošanos, kultūras vērtības, zinātnes un uzņēmējdarbības sasniegumus un dabas  bagātības,” uzsver kultūras ministre Dace Melbārde. Pasākuma atklāšanā savu uzrunu veltīja arī ministru prezidents Māris Kučinskis.

Uz “Latvijas skolas somas” atklāšanas pasākumu tika uzaicināti skolēni un viņu pedagogi no visām Latvijas pašvaldībām (119 novadiem) proporcionāli skolēnu skaitam katrā no tām. Mūsu skolu pārstāvēja 12 skolēni no 8.-9.kl.  Atklāšanas pasākumā skolēni  apmeklēja interaktīvās darbnīcas un iepazinās ar iniciatīvas “Latvijas skolas soma” saturu.  Piemēram, leļļu filmu darbnīcā ”Animācijas Brigāde” varēja uzzināt vairāk par filmu tapšanas procesa aizkulisēm, mūzikas istabā – apgūt skrečošanas pamatprasmes un piedalīties radošā eksperimentā. Skolēniem bija iespēja arī  ielūkoties pasākumu sagatavošanas aizkulisēs, video studijā dalīties iespaidos, ko viņiem nozīmē Latvija un kādu viņi to redz nākamajos simt gados, kā arī piedalīties citās aktivitātēs un ieskandināt jauno mācību gadu koncertā “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs” kopā ar Latvijas māksliniekiem: Raimondu Paulu, Justu, ”DaGamba” un daudziem citiem mūziķiem. Latviešu autoru skaņdarbos atspoguļojās Latvijas mūzikas attīstība cauri laikiem, tautas mūzikas saspēle ar šodienas muzikālajām iespējām. Atklāšanas pasākumā patiess prieks mijās ar savdabīgu pārsteigumu. Šis pasākums bija aizraujošs un nevienu mirkli tajā nebija garlaicīgi. Tā bija laba iespēja atrast jaunus draugus. Mēs visi lepojamies ar mūsu valsti.

Katrs no mums saņēma sporta somu ar Latvijas simtgades logo un projekta nosaukumu.