ITN

ESF projekts "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs"
Projekta Nr.: 8.3.5.0/16/I/001

Informāciju par projekta "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs" pasākumiem Ludzas pilsētas ģimnāzijā 
sagatavoja karjeras konsultante Rita Buceniece

Mācību ekskursija “Koks un māksla”

Koks2019.gada 29.maijā projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros notika mācību ekskursija “Koks un māksla”. 7.klases skolēni ciemojās Makašānos pie Rancānu, koktēlnieku un mākslinieku, dzimtas Tur tiešām bija ko redzēt! Interesantas bija gleznas un koka skulptūras: politiķu portreti un citu ievērojamu cilvēku skulptūras. Īpašu uzmanību meistars Rancāns ir pievērsis Latgalei raksturīgo krucifiksus veidošanai. Kopā ar pedagogiem skolēni izstaigāja Lūcijas Rancānes Makašānu amatu vidusskolas telpas, apskatīja skolēnu darbus.

Īpašā bija satikšanās ar ģitāru meistaru Jāni Kuzminski. Latvijā ar šo amatu nodarbojas tikai daži cilvēki.

Jānis lielākoties izgatavo elektroģitāras. Viņš stāstīja par darba posmiem, rādīja ģitāras tapšanas procesu. Lai izgatavotu ģitāru, ir nepieciešamas labas valodu zināšanas jo tā var iegūt nepieciešamo informāciju par ģitāru gatavošanu. Jāstrādā ar kartonu, finieri, koku, jāmāk ēvelēt, slīpēt , strādāt ar kaltu. Ir  daudz rēķināšanas, bet jābūt arī labai muzikālajai dzirdei, lai varētu to uzskaņot. Ne mazāk svarīgs ir instrumenta izskats.

Skolēniem bija iespēja pamācīties spēlēt uz jaunas, tikko tapušas ģitāras. Atvadoties meistars vēlreiz uzsvēra, ka par ģitāru meistaru var kļūt tikai tas, kurš pats spēlē un kuram patīk mūzika.

Skolēnu atsauksmes: Patika, ka  parādīja elektroģitāras ražošanas procesu. Patika, ka darbnīcā varēja izmēģināt, kā skan ģitāra.

 

Skaidrojam, kas ir mājražotājs

Mājražotājs2019.gada 24.maijā projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros notika nodarbība “Kas ir mājražotājs?” 4.klašu klases skolēni iepazinās ar konditori Ināru Miezīti. Ināra Miezīte ir profesionāla konditore, mācījusies un ilgus gadus strādājusi sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos, populāros restorānos Rīgā. Pēc neatkarības atjaunošanas Miezīšu ģimene atgriezās Ināras senču dzimtajās mājās Ciblas novada Līdumniekos. Tagad viņa ir mājražotāja, savu produkciju pārdod tirdziņos, gatavo konditorejas izstrādājumus pēc pasūtījuma.

Skolēni saprata, ko nozīmē būt  mājražotājam. Tas, ka darba vieta ir mājās, nenozīmē, ka tas ir viegli. Lai saražoto produkciju nopirktu, lai tai būtu laba slava, visam jābūt nevainojamam, jāseko jaunumiem savā nozarē. Pašam ir jāaizpilda dokumentācija, jānodarbojas ar grāmatvedību, produktu reklamēšanu un pārdošanu.

Meistarklasē, gatavojot konfektes, skolēni pārliecinājās, ka saldo gardumu veidošanā ir nepieciešamas noteiktas iemaņas: ātrums, precizitāte, kā arī jāstrādā tīrā vidē un jāievēro visas higiēnas prasības. Nav viegli divas stundas nostāvēt kājās.

Skolēnu atsauksmes: - Es sapratu ko tad īsti dara mājražotājs. Tas nemaz nav viegls darbs kājās. Pašam gatavojot  konfektes, var izvēlēties veselīgākās sastāvdaļas.

 

 

Vizīte lidostā un izstādē “Skills”

10.b2019.gada 9.maijā projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros 10.klasēm notika mācību ekskursija “Kā izvēlēties savu sirds profesiju”. Mācību ekskursijas mērķis bija iepazīt “Starptautiskās lidostas Rīga” vēsturi, darbību, un profesiju daudzveidību un apmeklēt Nacionālo jauno profesionāļu meistarības konkursu “Skills”.

Ekskursiju vadīja gids Aleksandrs. Viņš stāstīja par profesijām lidostā. Izrādās, ka  lidostā strādā gandrīz visu profesiju pārstāvji:  gids, dārznieki, apkopēji, mehāniķi, mediķi, ornitologi,  dispečeri, piloti un stjuartes. Svarīgākais ir tas, ka katrs var mēģināt strādāt šajā uzņēmumā un atrast sev piemērotāko vietu.

Nacionālo jauno profesionāļu meistarības konkursā “Skills” skolēni izmantoja iespēju izmēģināt dažādas prasmes, iejusties mediķa, policista robežsarga lomā, izmēģināja šaut ar ieroci. Interesanti bija izgatavot savu ziepju bumbu. Tā bija laba praktiska iespēja iegūt  informāciju par profesionālajām izglītības iestādēm Latvijā.

Skolēnu atsauksmes:

 Līga: - Mēs sastapām ļoti daudzu profesiju pārstāvjus. Policijas mašīnā, mums stāstīja, kādas darbības notiek  patrulēšanas laikā. Kopumā viss bija ļoti interesanti un aizraujoši. Obligāti aizbraukšu nākamgad.

Albīne: - Rīgas lidostā ļoti patika, neskatoties uz to, ka biju lidojusi. Atklāju dažādas lidostas darbības nianses. Skillā bija daudz interesantu profesiju, kuras varēja izmēģināt.

Iluta: - Lidostā patika gida stāstījums par vēsturi, darbību, profesijām. Skillā bija daudz profesiju, un patika, ka ieveidoja matus.

Dzidra Razumejeva, 10.b klases audzinātāja

 

5.a2019.gada 26.aprīlī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros 5.a klase devās mācību ekskursijā “Darbs dara darītāju”. Šīs ekskursijas mērķis bija iepazīstināt skolēnus ar bitenieka un podnieka profesiju, kā arī ādas apstrādes meistara darbu.

Zemnieku saimniecībā “Dorītes” skolēni guva informāciju par bitenieka profesijas specifiku un uzzināja interesantus faktus par bišu dzīvi. Viņiem bija iespēja klātienē vērot, kā bites netraucēti rosās stropā, pildot savu ikdienas darbu, un noglaudīt tās. No bišu vaska skolēni izgatavoja dažādas sveces.

“Pampāļu podos” audzēkņi iepazina podnieka darbu un mālu kā darba materiālu. Profesionālas keramiķes vadībā skolēni izgatavoja katrs savu laimes pogu un izvirpoja savai audzinātājai skaistu māla krūzīti. 

Ādas apstrādes namā “Mazā kāpa”, skolēni iepazinās ar 3 ādas apstrādes meistarēm, viņu darba ikdienu. Paši izgatavoja ādas piekariņu, darbā izmantojot dažādus instrumentus.

Skolēnu atsauksmes:

Man visvairāk atmiņā palika bites. Mums iedeva speciālas cepures, un tikai tad mēs gājām pie bitēm. (Ļiza)

Daži klasesbiedri glaudīja bites, bet es baidījos. Tie, kas glaudīja, teica, ka tās esot mīkstas un siltas. (Milana)

Man patika glāstīt bites, viņas sildīja un kutināja roku. (Sabīne)

Man patika taisīt no māla ziepju trauciņu un laimes pogu. (Sandis)

Visvairāk atmiņā man palika sveču liešana. Patika strādāt ar ādu, jo nekad agrāk to nedarīju. Interesanti bija skatīties, kā keramiķe strādā ar mālu. (Elmārs)

Man visvairāk patika taisīt ādas piekariņu, jo vajadzēja pašam paņemt ādas gabaliņu, izgriezt formu, izvēlēties zīmējumu un to izdedzināt. (Normunds)

Rakstu sagatavoja: Lidija Krokša, 5.a klases audzinātāja un Rita Buceniece

 

Tikšanās ar friziermeistari un vizāžisti

Friziermāksla2019.gada 16., 17. aprīlī  projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros 7.-12. klasēm pasākumā “Profesijas skaistumam” notika friziera un vizāžista meistarklase. Meistarklases mērķis bija iepazīstināt jauniešus ar kvalificētu skaistuma meistara darbu, praktiski parādīt profesiju specifiku un izmantot iespēju izmēģināt dažus darba paņēmienus.

Friziere parādīja savus par darba instrumentus, pastāstīja par to kopšanu, iepazīstināja ar svarīgākajiem darba drošības noteikumiem. Skolēni atzina, ka viena no sarežģītākajām jomām šajā profesijā ir prasme pozitīvi komunicēt ar klientu: ņemot vērā klienta vēlmes, pārliecināt viņu par labāko variantu.

Vizāžista meistarklasē meistare stāstīja par to, kur var apgūt šo profesiju. Interesantākā sadaļa nodarbībā bija ikdienas un svētku grima veidošana. Izrādījās, ka tas nav tik vienkārši: ir jāzina daudz dažādu nianšu, kā novērtēt klienta sejas formu, ādas īpatnības, kā izvēlēties pareizos toņus, lai panāktu labāko rezultātu.

10.b klases meitenes novērtēja, ka iegūtā informācija un pieredze bija noderīga, bet piedāvātā kosmētika varētu būt kvalitatīvāka un lielākā izvēlē.

Atsauksmes no 12 klases: - Mani ļoti iepriecināja, ka mūsu skolā tiek organizēts šāda veida pasākums. Vēlamies, lai līdzīgas meistarklases notiktu biežāk, jo tā ir laba iespēja  skolēniem sīkāk iepazīt profesiju un saprast, vai tiešam mēs gribam to izvēlēties attiecīgo profesiju visai dzīvei.

Friziera meistarklase bija ļoti noderīga, jo pasniedzēja dalījās ar savu pieredzi, deva praktiskus padomus.

Noderīga informācija par šim profesijām atrodama šajās vietnēs:

 

2019.gada 28., 30.martā un 4.aprīlī  “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros 10.-12. klašu skolēni apmeklēja ‘”Atvērto durvju dienas’’. Viņi pabija šādās mācību iestādēs:Karjera

  • Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledža 28. martā;
  • Rīgas Tehniskajā Universitāte 30. martā;
  • Rīgas Stradiņu Universitāte 30. martā;
  • Daugavpils Universitāte 4. aprīlī.

Skolēni iepazinās ar skolas vidi, studentiem, lektoriem, atrada atbildes uz saviem jautājumiem.

Skolēnu atsauksmes: Ilvita: -Atvērto durvju diena patika, uzzināju daudz jauna par Stradiņu universitāti. Pasākums labāk palīdzēja izprast Universitātes mācību virzienus un iespējas.
12.kl: -Biju Rīgas Tehniskajā Universitātē, Man bija iespēja apskatīt skolu, aprunājos ar studentiem, kā arī noklausījos Arhitektūras Fakultātes dekāna lekciju. Tagad esmu pārliecināts, ka tiešām gribu studēt RTU.

 

4.aprīlī mūsu skolas 11. un 12. klašu skolēnus apciemoja Nacionālo bruņoto spēku pārstāvis un pastāstīja par karjeras iespējām NBS.

8.maijā Latvijas Nacionālajā aizsardzības akadēmijā notiek Atvērto durvju dienu "Melnā nakts gaišā dienas laikā".

Informāciju var skatīt:

 

27.martā un 4.aprīlī  Digitālo prasmju nedēļas ietvaros 10. klašu skolēniem  notika  Valsts nodarbinātības  aģentūras organizētā nodarbība. NVA karjeras konsultante Svetlana Kračus skolēnus iepazīstināja ar NVA mājaslapas piedāvāto informāciju: testiem, profesiju aprakstiem. Skat. http://www.nva.gov.lv/

Ja skolēni vasarā vēlas strādāt vietējos uzņēmumos, jāseko informācijai NVA Ludzas filiālē, vai mājaslapā.

Skolēnus iepazīstināja arī ar studiju iespējām Latvijā un ārzemēs.

 

Veido karjeru pats!

2019.gada 1.aprīlī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 ietvaros 4., 6., 7. klasēm notika pasākums “Veido karjeru pats”. Nodarbības mērķis bija veicināt izpratni par vispārīgām un specifiskām prasmēm dažādās profesijās.

Interesantākā pasākuma daļa skolēniem bija iesaistīšanās etīdēs, kurās vajadzēja iejusties kādas profesijas pārstāvja lomā un parādīt darbā nepieciešamās prasmes. Praktiskās nodarbībās pusaudži paši izsecināja, kāds ir labs vai slikts policists, ārsts, blogeris, pastnieks un zobārsts.  

Bija iespēja piedalīties darba intervijā, noskaidrojot, kādām  prasmēm, zināšanām ir jābūt, kā pareizi jāuzvedas. Skolēniem patika iejusties  lomās un labāk izprast katra darba specifiku. Skolotājiem nodarbība deva idejas, kā dažādot savas klases stundas.

Pasākuma izpildītāji, improvizācijas teātra aktieri K-komanda.

 

Mūsu vidusskolēni izzina nākotnes iespējas Izstādē “Skola 2019”

201905.03.2019. Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001  “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” karjeras atbalsta pasākums.

Visiem LPĢ 11. un 12. klašu skolēniem (bija iegādātas 62 biļetes)  1.martā bija dota iespēja apmeklēt plašāko un vērienīgāko izglītības  iestāžu izstādi “Skola 2019”, kas tradicionāli notika Ķīpsalā. Izstādē piedalījās 140 mācību iestādes no Latvijas un ārvalstīm.

Milzīgais informācijas apjoms, lielais apmeklētāju daudzums sākumā pat samulsināja. Tie, kuri jau ir izvēlējušies mācību jomu, mērķtiecīgi devās meklēt savu koledžu un augstskolu stendus, bet liela daļa centās izstaigāt visu halli, apstājoties pie interesantākajiem piedāvājumiem. Visiem patika paraugdemonstrējumi robotikas stendā, kaut būtu interesanti vairāk uzzināt, kā roboti tiek būvēti. Topošie mediķi paguva gan izgatavot zobu protēzi, gan pārbaudīt prasmes asinsspiediena mērīšanā, noņemt asins analīzes no vēnas. 2019

12.klases izglītojamie interesējās par studiju iespējām gan Latvijā, gan ārzemēs. Skolēni interesējās par tādām mācību iestādēm kā LU, RSU, RTU, LLU, DU, kā arī Latvijas Aizsardzības akadēmija, Latvijas Jūras akadēmija.

Bija pieejams milzu daudzums dažādu informatīvo bukletu, tomēr visvērtīgākās izrādījās sarunas ar studentiem un pasniedzējiem, kas prezentēja savas skolas. Tad varēja uzzināt gan par dzīves apstākļiem dienesta viesnīcās, stipendijām, darba režīmu un daudz ko citu.

Atsauksmes par redzēto:

  • Izstāde jāapmeklē 10 vai 11 klasē, bet 12. klasē vērtīgāk ir doties uz izvēlētās mācību iestādes Atvērto durvju dienām.
  • Ir ļoti daudz profesiju, par kurām mēs pat nezinām, tāpēc, pirms izvēlēties, ir jāinteresējas , ko piedāvā koledžas, tehnikumi un mazāk populārās augstskolas.
  • Pārāk maz izmantojam mācības ārzemēs, kaut arī piedāvājums ir visai plašs un ne vienmēr tas ir ļoti dārgi.
  • Gribētos, lai izstādē augstskolu un citu mācību iestāžu stendi būtu izvietoti pa nozarēm. Tad būtu vieglāk orientēties.
  • Traucēja lielais apmeklētāju skaits un burzma.
  • Ne visi izmantoja unikālo iespēju iztaujāt mācību iestādes prezentētājus.
  • Tomēr kopumā ir vērts apmeklēt šādas izstādes, kas atklāj profesiju un mācību iestāžu daudzveidību.
  • Agrita bija pārsteigta par to, ka izstādē tika piedāvāts liels klāsts mācību iestāžu, kuras saistītas ar ekonomikas nozari, kā arī atzina, ka ieguva visaptverošu informāciju par studiju iespējām medicīnas nozarē.
  • Valērija, apmeklējot izstādi, izvēlējās mācību iestādi, kurā turpinās studijas. Meitenes nevēlas atklāt, kur tālāk studēs.

Vanda Žulina , Līga Arcihoviča , Rita Buceniece

 

Ēnu dienā izvēlēto profesiju iepazīst 40 LPĢ skolēni

13.februārisĒnu dienā 13.februārī piedalījās 40 Ludzas pilsētas ģimnāzijas skolēni. Piesakoties ēnošanai, bija jāuzraksta motivācijas vēstule. Tas katram  lika padomāt, kāpēc viņš vēlas ēnot tieši šīs profesijas pārstāvi, līdz ar to Ēnu diena kļuva jēgpilnāka. Visjaunākais Ēnu dienas dalībnieks mācās 2. klasē, bet vislielākā aktivitāte šogad bija 7. -9. klasēs.Kristiāna

Skolēni sekoja dažādu profesiju pārstāvjiem Ludzā, Rēzeknē un Rīgā. Ēnas bija vietējiem Ludzas novada uzņēmējiem, novada pašvaldības un Ludzas policijas darbiniekiem, Nodarbinātības valsts aģentūras  karjeras konsultantam, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas lektoriem  un dekānam, programmētājam, Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centra “Zeimuļs”’ mārketinga vadītājai, Latvijas radio Latgales studijas darbiniekiem,  zobārstam, dziedātājai  Samantai Tīnai, Satversmes tiesas tiesnesim. Pats jaunākais dalībnieks ēnoja Mākslas Akadēmijas metodiķi Ansi Rozentālu un iepazina mākslinieka profesiju.

Accenture

Skolēnu atsauksmes bija atšķirīgas: no lielas sajūsmā par gūto pieredzi līdz pat atziņai, ka bija garlaicīgi. Piemēram, Glorijai un Janai Latvijas radio saprata, ka šis darbs nav tikai prasme skaisti runāt mikrofonā, bet sarežģīts darbs pirms tam: materiālu savākšana, intervēšana, montēšana. Šai darbā jābūt  profesionāla skaņu operatora iemaņām, labām datorprasmēm.

Interesanta izvērtās devītklasnieces Kristiānas diena, ko viņa pavadīja kopā ar Samantu Tīnu. Dziedātājas  laiks saplānots līdz minūtei, jāpaspēj laicīgi ierasties paredzētajā vietā: gan uz fotosesiju, tērpu pielaikošanu, mēģinājumu. Tuvojās konkursa “Supernova” fināls, un Kristiānai bija iespēja vērot, cik saspringta ir gatavošanās, cik daudz tehnisku lietu jāpaveic. Uzstāšanās krāšņais brīdis ir liela “melnā” darba rezultāts. Kristiāna bija patīkami pārsteigta, cik saprotoša, vienkārša un komunikabla ir dziedātāja.

Skolēni šajā dienā kļuva patstāvīgāki, mācījās komunicēt ar svešiem cilvēkiem, iepazina savas sapņu profesijas ikdienu. Kādam nokrita iedomātā amata romantikas plīvurs, bet daudzi pārliecinājās, ka viņi savu ceļu ir pareizi izvēlējušies.

 

No projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001  tika apmaksātas sabiedriskā transporta biļetes uz ēnošanas vietu 7.-12.klašu skolēniem.

 

Par medicīnu nopietni interesējas daudzi

Medicīna2019.gada 6.februārī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001  karjeras atbalsta ietvaros VIAA rīkoja semināru “Izglītības un darba iespējas medicīnas nozarē”.

Seminārs notika Rēzeknē. Piedalījās 9., 10., 11., 12. klašu skolēni, kuri nākotni nolēmuši saistīt ar medicīnu.

 Rīgas Stradiņu universitātes studenti prezentēja savu augstskolu un stāstīja par studiju pieredzi. Latvijas medicīnas koledža piedāvāja bezmaksas studiju programmas. Skat.: https://www.psk.lu.lv/studiju-iespejas/studiju-programmas,
https://www.rcmc.lv/?gclid=Cj0KCQiA14TjBRD_ARIsAOCmO9YUM3xdkhPTz_TIpsMfuHKfcc1K3SMP-kQu1zu9X6DKiMVIY6rQrggaAo6mEALw_wcB

Skolēni praktiski  izmēģināja dažas vienkāršākās medicīniskās manipulācijas: mērīja asinsspiedienu, mācījās pareizi mazgāt rokas, iedurt šļirces adatu vēnā.

Rēzeknes Neatliekamā medicīniskās palīdzības dienesta darbinieki stāstīja par savu darba ikdienu, par ekstremālajiem gadījumiem, ar kuriem diendienā ir jāsaskaras un ikreiz jāpieņem pareizais lēmums. Skolēni aktīvi iesaistījās praktiskajās nodarbībās un mācījās, kā pareizi sniegt pirmo medicīnisko palīdzību.

Vairāki skolēni ir jau izvēlējušies savu profesiju: nākotnē mums būs gan savs zobārsts, ķirurgs, onkologs, medmāsas.

 

Mācāmies uzņemt filmu

Filma2019.gada 31.janvārī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 karjeras atbalsta ietvaros skolu apmeklēja kinorežisors Armands Ekštets. 7., 10., 11. klašu skolēni praktiskā nodarbībā  uzzināja “Kā uzņemt savu filmu”. Tieši tāds bija interaktīvās nodarbības nosaukums. Vienas stundas laikā, protams, var uzzināt tikai par dažiem elementiem filmas uzņemšanas procesā. Pat tad, ja vēlamies uzņemt dažu minūšu materiālu, ir nopietni jāsagatavojas: jābūt skaidrai idejai, detaļās izstrādātam scenārijam, jāizvēlas aktieri, jāsagatavo filmēšanas vide, jāizdomā katra kadra plāns.

 Skolēni visi kopā ar režisoru Armandu brīvā, humorpilnā  gaisotnē veidoja filmas sižetu, kurā ieplānoja pavisam neticamus notikumus. Uz skatuves tika izmēģināts viens aktiermākslas vingrinājums. Skolēniem šos uzdevumus sākumā uztvēra ar humoru, bet vēlāk nopietni  ieinteresējās.

Mazliet pietrūka laika, gribējās nodarbību turpināt. Ja būs iespēja labprāt aicināsim  režisoru atkal. Pašlaik, kad katrs ar savu videotelefonu var filmēt, profesionāļa padomi lieti noder.

 

Kultūras jomā ir daudz profesiju

Kultūra2019. gada 22.janvārī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 karjeras atbalsta ietvaros VIAA rīkoja semināru “Karjeras iespējas mākslā un kultūra” Daugavpilī.

No Ludzas pilsētas ģimnāzijas semināru vēlējās apmeklēt tik daudz interesentu, ka organizatori pat lūdza ierobežot  dalībnieku skaitu. Skolēni (LPĢ pārstāvēja 9.b klases) tika iepazīstināti ar darba un karjeras izaugsmes iespējām mākslas un kultūras nozarē. Saņēma vispusīgu informāciju par dažādām kultūras izglītības iespējām:

Pieredzē dalījās Atis:  Šai nodarbībā iegūtais lika pārdomāt, vai tiešam viņu vēlēšanās darboties kultūras jomā, izvēloties to kā mūža profesiju, ir pamatota. Kultūras darbiniekam jāpārzina skatuves runa, skatuves deja, aktiermāksla, informācijas tehnoloģijas, apgaismošanas, apskaņošanas aparatūra, kā menedžments.

Katrīna: bija interesanti.

Kādam likās ka informācija tika pasniegta pārāk gudrā valodā.

 

Skolā viesojas RSU pārstāvji

RSU2019.gada 14.janvārī uz tikšanos ar 9. un 12. klašu skolēniem ieradās Rīgas Stradiņa Universitātes studenti. Skolēni uzzināja par studiju virzieniem un programmām budžeta vietām un mācību maksu dažādās specialitātēs . Studenti pastāstīja, ka viņi ne tikai mācās, bet arī dzied, dejo un aktīvi piedalās dažādos pasākumos. Ja esi aktīvs sabiedriskajā darbā, var iegūt atlaidi mācību maksai. 

Skolēni pēc informatīvās lekcijas  uzdeva dažādus jautājumus par iestājeksāmeniem, mācību slodzi, programmām, dzīvi kopmītnē. Vairāk par RSU programmām mājas lapā  https://www.rsu.lv/

 

Banka “Citadele” aicina iepazīt finanšu jomas profesijas 

Citadele2019. gada 10. janvārī bankas “Citadele” pārstāve iepazīstināja 12.a klases skolēnus  ar bankas pakalpojumiem un iespējām tos izmantot. Sarunā skolēni uzzināja par profesijām, kas nepieciešamas bankā.  “Citadeles”  komandā  strādā visdažādāko  virzienu speciālisti: finanšu konsultanti, juristi, mārketinga projektu vadītāji, risku analītiķi, kreditēšanas speciālisti, līzinga menedžeri un daudzi citi. Katram ir iespēja atrast interesējošo attīstības virzienus. Bankas pārstāve aicināja skolēnus Ēnu dienā apmeklēt banku un iepazīt profesijas praksē.   https://www.cblgroup.com/lv/karjera/studentiem/

 

Profesijas aviācijā – tas ir interesanti

Aviācija2018.gada 7.decembrī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 karjeras atbalsta pasākuma “Iepazīstam Transporta un sakaru institūtu” ietvaros Ludzas pilsētas ģimnāzijas 10., 11. klašu skolēni iepazinās ar izglītības iespējām Rīga Transporta un sakaru institūtā ( TSI ):  tā mācību programmām, dažādām profesijām aviācijā.  Tikšanās notika Starptautiskās Civilās aviācijas dienā. Vidusskolēni apmeklēja Aviācijas centru, piedalījās meistarklasē, noklausījās aviācijas nozares pārstāvju stāstījumu par profesijām aviācijā.  Interesenti individuālajās konsultācijās iepazinās ar TSI piedāvātajām mācību  programmām.

Šajā institūtā galvenā darba valoda ir angļu valoda. Skolēni iejutās pilota ādā. Aviācijas centrā APAC viņi redzēja lidmašīnu dzinējus, noskaidroja, kas slēpjas aiz bieži dzirdētā apzīmējuma “melnā kaste”, pabija lidmašīnā.

Skolēnu atsauksmes:
Man šīs pasākums patika, jo tā bija lieliska iespēja paplašināt savu redzesloku par mācību iestādēm, kur varētu mācīties pēc vidusskolas. Uzzinājām interesantus faktus par transporta dzinējiem, iepazināmies ar dažādu tautu pārstāvjiem, pamēģinājām iejusties pilota lomā, kas man patika visvairāk! Man liekas, tādus pasākumus vajadzētu biežāk organizēt: jo vairāk skolēni gūst tādu pieredzi, jo vieglāk viņiem pieņemt lēmumu par to, kur studēt pēc 12.klases beigšanas.

Bija interesanti apmeklēt institūtu un uzzināt par mācības iespējām, darba režīmu, prasībām. Studenti bija jauki un atsaucīgi.

Redzēju robotus, dzinējus, lidmašīnu SM–3380.

 

Profesija – robotikas inženieris

Robotika2018.gada 30.novembrī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 karjeras atbalsta pasākuma “Profesija – robotikas inženieris” aktivitāte Ludzas pilsētas ģimnāzijā.

 2 - 3. klašu skolēni piedalījās robotikas radošajā darbnīcā. Nodarbību vadīja AgirVision Robotu skolas vadītājs Kaspars Čabs. Nodarbības mērķis bija ieinteresēt skolēnus par inženiera profesiju, demonstrējot dažādas sarežģītības iekārtas, kuras robotikas inženieris plāno, veido un uzrauga. Bērni uzzināja, kur un kā praksē šīs zināšanas var izmantot.

Skolēni strādāja ar “Ozobotiem”, zīmēja tiem ceļu. Interesi izraisīja robotus būvēšana no “Cobelets” gudrajiem klucīšiem. Katram darbnīcas dalībniekam bija iespēja izmēģināt dažādu veidu robotu - “Codeybot”, “Dash”-, dronu u.c. iekārtu vadīšanu. Ar aizrautību visi vēroja robotu šovu, kurā bija ieprogrammētas arī cilvēkam raksturīgās prasmes.

Skolēnu bija sajūsmā, lielākā daļa iepriekš ne ko tādu nebija praksē izmēģinājuši. Viņi saprata atšķirību starp Lego robotiem un Robotiem. Dažam vairāk patika gudrie klucīši,  citam Ozobotu ceļa shēmu zīmēšana, cits ar lielu prasmi vadīja robotus.

 

No hobija līdz profesijai

2018.gada 27.novembrī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001  karjeras atbalsta pasākuma “No hobija līdz profesijai” ietvaros Ludzas pilsētas ģimnāzijas 9. klases skolēni Aglonā apmeklēja  amatnieci Intu Reču.

Mācību ekskursijas mērķis bija dzirdēt meistares veiksmes stāstu un izmēģināt kādu no amatiem. Intai Rečai ir pašnodarbinātās statuss. Darbavietu sev viņa ir izveidojusi pati.

 Amatniece stāstīja par amatniecības nozaru  daudzveidību. Viņa nodarbojas ar adīšanu, filcēšanu, ziepju gatavošanu, sveču liešanu, floristiku, strādā ar koku un lāzeraparātu, tamborē, pin. Meistare dalījās pieredzē, kādi ir pašnodarbinātas personas statusa plusi un mīnusi. Skolēni piedalījās ziepju liešanas meistarklasē: katrs sev izgatavoja ziepju gabaliņu, iepazina produkcijas iesaiņošanas paņēmienus, reklamēšanas veidus. Pasākums bija interesants un radošs.

 

Profesijas naudas pasaulē

2018.gada 21.novembrī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (Nr.8.3.5.0/16/I/001) ietvaros  LPĢ 8.klašu skolēni apmeklēja Latvijas Banku. Tas bija  pasākums “Profesijas naudas pasaulē”. Ekskursijas mērķis - skolēnus iepazīstināt ar profesijām, kas saistītas ar naudu un tās apgrozību.

Naudas pasaulē skolēnus ievadīja Jānis Motivāns. Viņš iepazīstināja skolēnus ar naudas tapšanas procesu, naudas politiku, apriti. Skolēni uzzināja, kādas profesijas ir šai sfērā. Naudas  ekspozīcijas apskates princips ir  “Nāc, ieraugi, pieskaries, izpēti un apdomā!”

 Jānis Motivāns galveno uzsvaru lika uz naudas pasaules pievienoto vērtību. Viņš to salīdzināja ar katra skolēna pievienoto vērtību. Jo gudrāka, erudītāka būs Latvijas sabiedrība, jo augstāka būs mūsu pievienotā vērība.

Atsauksmes: “Man patika ieteikumi,  kā mums pareizi izveidot biznesu”,  “Patika apskatīt izstādes eksponātus”.

 

Iniciācijas nozīme jauniešu dzīvē – interesanta lekcija

2018.gada 8.novembrī projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001 karjeras atbalsta pasākuma “Iniciācijas nozīme jauniešu dzīvē” ietvaros Ludzas pilsētas ģimnāzijas 9.klašu skolēni noklausījās Alekša Daumes lekciju. Sarunas mērķis bija palīdzēt skolēniem saprast emocionālā brieduma nozīmi dzīvē un profesijas izvēlē.

Šī lekcija izvērtās par vienu no interesantākajiem notikumiem Karjeras atbalsta projektā. Lektors Aleksis Daume visiem saprotamā veidā, ar piemēriem no personīgās dzīves izskaidroja, ka iniciācijas (pārejas no vienas brieduma pakāpes nākamajā) process ir sarežģīts un pusaudžiem dažkārt izpaužas neprognozējamā uzvedībā un rīcībā.

Lektors ieteica, kā tikt ar sevi galā šādos brīžos, kā rīkoties, lai atrisinātu problēmas. Starp citiem praktiskiem padomiem bija ieteikums lasīt grāmatas, iedziļināties vēsturē, izmēģināt darboties dažādos pulciņos, aizpildīt savu dienu ar aktīvām nodarbībām. Aleksis Daume izskaidroja, kāpēc līdzīgās problēmsituācijās atšķiras zēnu un meiteņu uzvedība, uzsvēra tēva lomas nozīmi ģimenē.

Analizētās situācijas daudziem bija zināmas no savas dzīves, lektora valoda – viegli uztverama, uzstāšanās – atraktīva un brīva, tāpēc visi klausījās ar lielu interesi. Nevienam pat prātā neienāca lūkoties mobilajā telefonā. Laiks aizritēja pārāk ātri, visi gribēja dzirdēt lekcijas turpinājumu. Pēc sarunas skolēni uzdeva jautājumus, kas interesē katru personīgi, gribēja ar lektoru diskutēt un izteica cerību, ka viņš uz skolu atbrauks vēl.

 

 Noderīga informācija (infografikas)

Saldumu ražošanā nepieciešamās profesijas

19.oktobrī projekta "Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs" Nr.8.3.5.0/16/I/001 un karjeras atbalsta pasākuma ietvaros 2.b klases skolēni apmeklēja uzņēmumu "Skrīveru saldumi". Saldumu ražošana Skrīveros notiek jau trešajā paaudzē.

Skolēni uzzināja, ka šai uzņēmumā  vispieprasītākās profesijas ir  pārtikas tehnologi; konfekšu tinēji (tas ir roku darbs),  datu ievades operatori, grāmatveži. Te strādā gids, tulks, kas nodarbojas ar uzņēmuma popularizēšanu. Šoferi nogādā preces uz veikaliem. Lai varētu te strādāt, skolā jāapgūst ķīmija, bioloģija, matemātika, fizika, informātika, vismaz 4 valodas. "Skrīveru saldumos" pašlaik strādā 50 darbinieku.

Skolēni uzģērba priekšautus, cepurītes, cimdus un iejutās marcipāna figūriņu veidotāju lomā. Tas ļāva saprast,  ka darbs nemaz nav tik viegls,  kā no malas tas izskatās. Šajā darbā vajag stipras rokas, pacietību, radošumu, precizitāti un ātrumu.

Apstrādājam ādas

19.oktobrī 2.b iepazina arī ādas apstrādes amatu, amatu centrā “Mazā kāpa”, Koknesē, kuru ir izveidojušas 3 klasesbiedrenes. Skolēni pētīja cūkas, kobras, strausa, kazas, laša ādas paraugus un nemaz neticēja, ka tās ir īstas ādas. Skolēni paši no ādas gabaliņiem izgatavoja atslēgu piekariņu. Viņi darbojās ar dažādam ierīcēm: ādas formas izspiedēju, trafareta pārnesēju uz ādas, āmuru, speciālo caurumduri. Skolēni bija tik profesionāli, ka pat pamācīja skolotājus, kā veikt visus darba posmus.

 

Zoodārzā ir iespēja strādāt dažādiem speciālistiem

Projektā “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Nr.8.3.5.0/16/I/001  ir iespēja organizēt dažādas ekskursijas. Šoreiz tā bija neparasta ekskursija uz zoodārzu, jo bija iespēja ielūkoties darbinieku ikdienā. Skolēni noskaidroja, ka zooloģiskajā dārzā strādā visdažādākie speciālisti: biologi, zoologi, entomologi, veterinārārsti, ornitologi, dzīvnieku pārvadāšanas koordinators, terāriju nodaļas speciālisti, sociālo mediju pārstāvji, gidi, pasākumu organizatori. Te ikdienas darbu veic arī dārznieks, šoferi, traktorists, dzīvnieku kopēji, celtnieki, remontstrādnieki, apkures speciālisti, brīvprātīgie. Kopā --150 darbinieki.

Darbinieki te mainās reti, lielākā daļa nostrādājuši ne mazāk kā 8 gadus. Pašam vecākajam strādniekam jau ir 45 gadu darba pieredze zooloģiskajā dārzā. Skolēniem, kuri vēlas te strādāt, īpaši jāapgūst zooloģija, anatomija, lai zinātu dzīvnieku dzīves paradumus, ķermeņa uzbūvi. Jāmācās ķīmija, fizika, sports, jo darbs ir daudzveidīgs. Aktiermāksla, valodas noder gida amatā, komunikācijā ar sociālajiem medijiem. Skolēni uzdeva dažādu jautājumus, par dzīvnieku  kopšanu ārstēšanu.

Skolēnu atsauksmes : - Ekskursija atšķīrās no parastās dzīvnieku apskates kad zoodārzu apmeklējam kopā ar vecākiem. Gids pastāstīja par lietām, ko mēs neredzam: tas ir ikdienas darbs ar dzīvniekiem un arī zinātniski pētnieciskais darbs.

08. – 12.10.2018. skolā.

08.10. Ludzas pilsētas ģimnāzijas jaunieši piedalījās Latgales reģionālo skolu jaunieši diskutēja par karjeras vadības prasmju nozīmi un izmantošanu savas karjeras plānošanā. Diskusijās piedalījās divi īpaši viesi - Ints Teterovskis (Dziesmu svētku virsdiriģents un dažādu televīzijas šovu dalībnieks) un Ilze Stabulniece (Latvijas šķirnes zirgu audzēšanas un bioloģiskās saimniecības "Klajumi" īpašniece, LTV1 kulinārijas šova "Īstās latvju saimnieces"  savu profesiju, un kā pilnveidojuši savas prasmes, lai veidotu veiksmīgu karjeru. Pasākums bija nepiespiestā vieglā gaisotnē ar humora pieskaņu, kas skolēniem ļoti patika.

09. 10. "Profesiju mode" Dienas gaitā skolēni ģērbās kādas noteiktas profesijas darba apģērbā. Uz skolu atnāca medicīnas pārstāvji, policisti, apsargi, zemnieki, skolotāji, konditori, elektriķi, deputāti.

09.10. Radošā darbnīca "Profesiju alfabēts" Ludzas mākslas skolas pedagogu vadībā radošās darbnīcās 1.b klases skolēni  iepazina  savas spējas, attīstīja talantus, zīmēja profesiju alfabētu un guva priekšstatu par profesiju daudzveidību. Skolēniem kopumā pasākums bija jautrs, iepazina nedzirdētas profesijas piemēram kas ir arborists, datortehnķis.

09.10. Iedvesmas stunda "Vadi savu karjeru pats"  10.b klases jaunieši tikās ar iedvesmotājiem - personībām, Skaidrīte Deksne no NVA iepazīstināja ar darba tirgus situāciju šobrīd Latvijā, Līga Kondrāte Tūrisma aģentūras vadītāja, studente Linda Grunde, kuri stāstīja par savu dzīvi, karjeras ceļu, izvēlēm un viņu sasniegumiem. Skolēniem ieteica mācīties vismaz 3 – 4 svešvalodas, iegūt vismaz 2 profesijas, un izmēģināt visu gan dziedāt, gan dejot, zīmēt, uzstāties publikas priekšā. Katra iegūtā prasme, pieredze ir graudi kas pilnveidos un padarīs dzīvi interesantāku.

10.10. "Esi līderis karjerā un dzīvē" Dainas Kriviņas  koučinga speciālistes nodarbībā 8.b skolēniem bija iespēja apgūt zināšanas un iemaņas, kā savas spējas un talantus izmantot līderības prasmju attīstībai. Tika analizēti Latvijas un pasaules veiksmīgu cilvēku līderības pamatprincipi un bija iespēja izprast un mācīties, kā individuālās spējas un talanti var palīdzēt mērķtiecīgi plānot un veidot nākotnes karjeru. Tika veicināta skolēnu iekšējā motivācija pilnvērtīgi dzīvot un izmantot savu laiku. Skolēnu atsauksmes: apdomāju savu nākotnes profesiju; ka jāizvēlas vairākas profesijas u.c.

10.10. Konkurss "Sāksim ar sevi" 7.b,c  klases skolēni 2 komandas piedalījās konkursā Ludzas novada, un starp  novadu  mērogā. Konkursa mērķis bija  veicināt pusaudžu interesi par savas  karjeras veidošanas iespējām. Skolēniem bija mājasdarbs attēlot kādu no profesijām. Konkursā minēja  krustvārdu mīklu, profesiju atpazīšana pēc bildes, un  Ludzas novada profesionāļu atpazīšana. 7.c komanda ieguva 3. vietu.

11.10. Radošās darbnīcas "Interešu krustcelēs"  1.- 6. klases skolēni piedalījās Ludzas novada bērnu un jauniešu centra interešu pulciņu pedagogu un Ludzas novada mākslas skolas pedagogu vadībā notika radošās darbnīcas, kurās skolēni iepazina savas spējas, attīstīja talantus, un guva priekštatu par profesiju daudzveidību. Skolēni zīmēja, līmēja, iejutās leļļu aktiera lomā, veidoja mākslas darbus no pogām, iejutās tēlnieka lomā pārveidojot kartupeli par vaboli, no rudens lapām veidoja kolāžas, dzīvnieciņus, iejutās karikatūrista lomā. Iepazina mākslinieciskā dizaina jomu, veidojot mandalas. Iepazina dejotāja profesiju. Katrs no šī pasākuma ieguma kaut ko vērtīgu.

12.10. "Profesijas pārtikas ražošanā" 5. klases  skolēni bija mācību ekskursijā maiznīcā “Lāči” un SIA “Pūre” iepazina maiznieka pārtikas tehnologa  amatu. Skolēni saņēma atbildes uz iepriekš sagatavotajiem jautājumiem. Skolēni uzzināja ka šajās profesijās jābūt atbildīgam, ātram, stipram, precīzam, neatlaidīgam, mīlestībai pret šo darbu. Iepazina darba aprīkojumu instrumentus. Redzēja  Iepazina šī  darba (+ un - ). Skolēni ieejot ģērba halātu, cepurītes un bahilas. Skolēnu atsauksmes; patika darboties komandā, izgatavot šokolādi; darbošanās bija interesanta un jautra; u.c

 

Karjeras nedēļas „Tavs karjeras skrejceļš ” pasākumu plāns Ludzas pilsētas ģimnāzijā (08.10.2018. – 13.10.2018.)

Sagatavoja: karjeras konsultante Rita Buceniece

  •  08.10.2018. plkst. 12:00 Reģionālā diskusija "Vadi savu karjeru pats" Rēzeknē Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centrs “Zeimuļs” (piedalās 4.-5., 11.-12. kl. skolēni)
  • 08.10–12.10.2018. „Darba pasaule” – informācijas ieguve e-vidē (www.profesijupasaule.lv, www.niid.lv, www.darilatvijai.lv)
    Zaļais pipars – par karjeru (piedalās 5.-12. kl. skolēni)
  • 08.10.-12.10.2018. Lomu spēles “Profesijas” (sociālo zinību stundās) 1.-4.klasēm
  • 09.10.2018. “Profesiju mode” (dienas gaitā skolēni ir ģērbušies kādas noteiktas profesijas darba apģērbā) 1.-12.klasēm
  • 09.10.2018. plkst.11:00 Ludzas 2. vidusskolas zālē iedvesmas stunda “Vadi savu karjeru pats” 10.-12.klasēm*
  • 09.10.2018. plkst. 09:30 J.Soikāna Ludzas mākslas skolā radošā darbnīca „Profesiju alfabēts” 1.klasēm*
  • 10.10.2018. plkst. 8:50–10:30 Nodarbība izaugsmes trenera vadībā “Esi līderis karjerā un dzīvē” 8.b klasei
  • 10.10.2018. plkst. 10:00 Ludzas novada BJC Konkurss “Sāksim ar sevi” 7.-9.klasēm*
  • 11.10.2018. plkst. 11:00 Radošās darbnīcas “ Interešu krustcelēs” 1.-6.klasēm (Ludzas pilsētas ģimnāzijā)*
  • 12.10.2018. Ekskursija “Profesijas pārtikas ražošanā” 5.b un 5.c klasei
  • 13.10.2018. “Starptautiskās izglītības dienas 2018” 11.- 12.klasēm Rīgā

*Novada līmeņa pasākumi

No 8. līdz 10. oktobrim Ludzas novada mērogā 7-9 klasēm karjeras nedēļa "Tavas karjeras skrejceļš" - nolikums.