4. oktobrī 8.a klases skolēni apmeklēja projekta "Latvijas Skolas soma" ietvarā rīkotu izglītojošu kocertlekciju "Dzeja un mūzika". Tās mērķis- parādīt, ka dzeja nav atrodama tikai grāmatās, tā “dzīvo” mūsu iemīļotajās dziesmās, kuras radījuši latviešu komponisti. 
Saruna par Latvijas kultūras dižgaru - dzejnieku un komponistu - daiļradi, radītām kultūras vērtībām izvērtās emocionāli aizraujošā, saturiski bagātā ceļojumā mācību stundas garumā. Lektora rosināti, skolēni radoši darbojās līdzi - aktualizēja literatūras un mūzikas stundās gūtās zināšanas par dzeju un dziesmu tekstiem, par mūzikas instrumentiem, paplašināja redzesloku par dzejnieku un komponistu dzīvi un daiļradi, virtuāli ciemojoties Raiņa un Aspazijas vasarnīcā Jūrmalā, V. Plūdoņa "Zaķīšu pirtiņā", izstaigājot O. Vācieša un I. Ziedoņa dzīvesvietas.
Dokumentālie fakti, animācija, dziesmas dzīvajā izpildījumā dažādu instrumentu pavadījumā, kā arī veiksmīgs dialogs ar klausītāju rosināja skolēnu interesi un aktīvu līdzdalību, bagātināja emocionāli un darīja baudāmu mūsu tikšanos ar latviešu dzeju un mūziku.
Artjoms: Man visvairāk patika koncertlekcijas vadītājs. Viņš ir harizmātisks, viņam ir skaista balss. Patika, kā pasākuma vadītāja māsa spēlē klavieres un citus instrumentus (vijoli, čellu, kontrabasu). 
Milana: Man patika minēt dziesmas melodiju ar izmainītiem vārdiem.
Daniels: Man atmiņā palika dzejnieku dzīvesvietas un muzeji.
Kristers: Man patika minēt dzejnieku vārdus. Balvā dabūju konfekti.
Evita: Man patika, kā pasākuma vadītājs dziedāja ģitāras pavadījumā.
Vairāki skolēni atzinīgi novērtēja pasākuma pozitīvo gaisotni un vadītāju muzikālās dotības un prasmi spēlēt dažādus mūzikas instrumentus. 

8.a klases audzinātāja Lidija Krokša

11a_klase
11a_klase
 

11.a klase piedalījās orientēšanās spēlē "Tūkstošgades stāsts".

21.09. 11.a klases skolēni apmeklēja Siguldu un piedalījās orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts” Turaidas muzejrezervātā. Orientēšanās spēle veidota kā aktīvs un aizraujošs ceļojums. Skolēniem vajadzēja sameklēt kartē dažādus objektus- Turaidas viduslaiku mūra pili, Dainu kalnu, atminēt krustvārdu mīklu, izlasīt leģendu, saskaitīt, cik pakāpieni ir Turaidas pils galvenajā tornī. Tika veicinātas prasmes strādāt komandā, pašiem vadīt un organizēt savu darbu, attīstīta prasme orientēties telpā un nepieciešamības gadījumā izmantot karti. Beigās uzvarētājus apbalvoja ar diplomiem un konfektēm.
Izdevās apmeklēt arī Gūtmaņa alu -  vienu no vecākajiem un populārākajiem tūrisma objektiem Latvijā. Ekskursijas noslēgumā viesojamies ģimenes uzņēmumā “Siguldas saldējums”. Mūs iepazīstināja ar saldējuma ražošanas procesu, tā vēsturi un interesantiem, jautriem faktiem, varējām arī degustēt dažādu veidu saldējumus. Informāciju varēs izmantot  kultūras pamatu un literatūras stundās.
Jauniešu atziņas: 
Adriāna – Ekskursijā man ļoti patika orientēšanas spēle. Interesanti bija apskatīt pašu pili, Gūtmaņa alu. Visvairāk patika degustēt saldējumu.
Sanda - Tā kā Siguldā biju pirmo reizi, man patika. Turaidas orientēšanas spēle bija interesanta, bet bija dots maz laika. Bija interesanti veidoti uzdevumi. Patika saldējuma degustācija. Cik esmu dzirdējusi, ka, ja tu neesi bijis Gūtmaņa alā, tad arī neesi bijis Siguldā. Ekskursija man patika, laika apstākļi arī nebija sliktāki!
Daniēls – Patika orientēšanas spēle, patika, ka darbojāmies komandās.
Jana – Brauciens uz Siguldu man diezgan patika. Jau sen gribēju apskatīt Turaidas pili. Bija interesanti piedalīties orientēšanas spēlē. Paldies projektam “Latvijas skolas soma” par doto iespēju!

11.a klases audzinātāja Žanna Dukaļska

"Tizlenes" atklāj, kā nevajag rīkoties

30. septembrī 6. c klases skolēni devās uz Latgales vēstniecību “Gors”, lai noskatītos  komēdiju  pusaudžiem  “Tizlenes”.  Filma uzņemta nesen, taču  stāsta par devītklasnieku dzīvi pirms 20 gadiem, gadsimtu mijā. Trīs meitenes viena mācību gada laikā piedzīvo daudzas pārmaiņas, iesaistās dažādos piedzīvojumos, var teikt, - pieaug. 
Iespaidi par redzēto. Ko var mācīties no galveno varoņu piedzīvojumiem?
Nedrīkst  pievilt un noniecināt savus draugus.
Nav jācenšas izlikties par to, kas tu neesi.
Nevajag  censties būt tādām kā visi.
Alkohols un pīpēšana  nav tas labākais.
Nav jābaidās aizstāvēt savas domas.
Lai iepatiktos kādam, nedrīkst pieglaimoties.
Filmas vērtējums desmit punktu skalā svārstās no 2 līdz 10. Filma visvairāk patika meitenēm, bet zēni iebilda pret to, ka kino varones puišus vērtē nepareizi. Lielākajai daļai (ap 80 procentiem)  filma patika, jo redzētais varētu notikt arī dzīvē.  Mums vēlāk  bija ko apspriest un arī pastrīdēties. Redzētais lika domāt. Ne visi saskatīja simbolus, dažreiz bija grūti saprast, kur beidzas realitāte un sākas iedomu pasaule, bet garlaicīgi nebija. 
Aktieru spēle visiem šķita patiesa un meistarīga, bet izmantotā mūzika nebija tik viennozīmīgi vērtēta. Patika specefekti, īpaši cepto nēģu deja, kas izraisīja smieklus. 
Ieguvums bija tas, ka pandēmijas ierobežojumu dēļ “Gora” kinozālē “Zīdaste” bijām vieni paši, un kinoteātra vadītāja izstāstīja arī visu par zāles iekārtojumu un iespējām. Dažiem šis bija pirmais Gora apmeklējums.
Apspriežot redzēto, secinājām, ka intereses klasē un arī kinoskatītāju gaume ir atšķirīga, bet tas padara filmas apspriešanu vēl interesantāku. Ļoti gribētos klātienē noskatīties kādu teātra izrādi

  6. c klases audzinātāja Vanda Žulina 

12.b klase apmeklē Daugavpils cietoksni

 
29. septembrī projekta „Skolas soma” ietvaros 12.b klases skolēni bija izzinošā ekskursijā “Izzini Daugavpils cietoksni”. Ekskursijas laikā skolēniem bija iespēja noklausīties stāstu par cietokšņa tapšanu, uzzināt interesantus faktus no Daugavpils cietokšņa vēstures - kā cēla cietoksni, kā tas ticis izmantots dažādos laika posmos. “Uzzinājām par slaveno 19. gadsimta cietokšņa garnizona kauju ar Napoleona armiju, izmēģinājām 19. gadsimta telefonu, sarunājoties caur sprostsiju rievām Nikolaja vārtos, apskatījām zem galvenā vaļņa esošo kazemātu, cietokšņa mazo pulvera pagrabu, kā arī redzējām vecāko mūra ēku Daugavpilī un Dinaburgas cietokšņa komandanta G. Piļenko kapavietu.”
"Kā viens no interesantākiem objektiem ekskursijās laikā bija Lielformāta interaktīvā skulptūra “Cietokšņa spoks”- zirgs. Būvējot cietoksni, zirgi veica vissmagāko darbu, tos izmantoja gan karā, gan būvdarbos. Apzīmējumu „spoks” var uztvert divējādi – gan kā cieņas apliecinājumu dzīvniekiem, kuri gājuši bojā karā, gan kā pagājušā laikmeta tēlu. Skulptūra ne vien naktī spīd, bet tai ir arī savs interaktīvais moments – ņemot talkā lukturīti, uz tās var arī zīmēt.”.
Paldies projektam “Latvijas skolas soma” par doto iespēju!

Klases audzinātāja Ineta Jezupova 

Ceļojums laikā un telpā

Lai izprastu Latvijas valsts attīstību un latviešu kultūras izaugsmi gadsimtu gaitā, Ludzas pilsētas vidusskolas 8.c klase devās „ceļojumā laikā un telpā” uz Latvijas Nacionālo bibliotēku un Melngalvju namu. 
Latvijas Nacionālajā bibliotēkā bērni darbojās grupās, izspēlējot orientēšanas spēli. Latvijas Kultūras kanona spēles uzdevums ir pievērst uzmanību detaļām, unikāliem bibliotēkas vēstures un krājuma materiāliem, kā arī interesantām vietām bibliotēkā. Spēlē varēja piedzīvot to, ka bibliotēkas krājums nav tikai grāmatas, bet ir arī kartes, pastkartes, mūzikas ieraksti, manuskripti, u. c. materiāli. Tāpat spēle ļāva arī uzzināt jaunas lietas par personībām un notikumiem, kas saistās gan ar Latvijas valsts simtgadi, gan Latvijas Kultūras kanonu, gan Latvijas Nacionālās bibliotēkas vēsturi.
Melngalvju nama un ekspozīcijas apskate ļāva skolēniem pārnesties laikā uz 14. gadsimtu. Skolēniem bija iespēja iejusties tirgotāju lomā un doties pastaigā pa nama senāko daļu – viduslaiku pagrabiem, tad Melngalvju nama vēsturiskajos kabinetos, kur četrus gadus atradās Latvijas Valsts prezidenta darba telpas, bet šobrīd apskatāmas vitrīnas ar grezniem un mākslinieciski augstvērtīgiem sudraba izstrādājumiem. 
Noslēgumā skolēni viesojās Melngalvju nama greznajās Svinību zālēs.
Tā, vienas dienas laikā skolēni izjūta senākas ēkas noslēpumainību un mūsdienu pils funkcionalitāti.
Skolēni par ceļojumu saka tā:
- Einārs: Man patika orientēšanas spēle Nacionālajā bibliotēkā. Uzzināju, kāpēc Melngalvju nams atrodas Rīgas centrā, to vēsturi.
- Tomass un Eduards: Mums visvairāk patika Latvijas Kultūras kanona orientēšanas spēle. Iepazīšanās ar Nacionālo bibliotēku notika aizraujošā atmosfērā, laiks paskrēja ļoti ātri.
- Kristaps: Man patika orientēšanas spēle bibliotēkā, darbs grupās, kas ļāva saliedēties. Tas bija pozitīvs izzinošs pasākums ar sacensības garu.
- Alvis: Man patika filma par Melngalvju nama vēsturi un monētas kalšana.
-Andrejs: Mani izbrīnīja un iespaidoja Nacionālās bibliotēkas fundamentālisms.
-Matīss: Tiks daudz grāmatu, ka Nacionālajā bibliotēkā es nekad nebiju redzējis. Grāmatu plaukts atstāja dziļu iespaidu. Melngalvju namā bija interesanti uzzināt par Melngalvju biedrības nosaukumu, tradīcijām.
8.c klase pateicās projektam „Skolas soma” par dotu iespēju.


Informāciju sagatavoja 8.c klases audzinātāja Inese Vorza

Mācību ekskursija uz Cesvaini

Ludzas pilsētas vidusskolas 12.a klases skolēni programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 23. septembrī apmeklēja Cesvaines pili un iepazina Cesvaines pilsētas vēsturiskos objektus. Skolēni ir sajūsmā par gides aizraujošo stāstījumu un foto orientēšanās spēli, ko piedāvāja Cesvaines tūrisma centrs. 
Katrīna raksta: “Brauciens uz Cesvaines pili bija pasakains. Ceļā mans acu skatiens bija vērsts tikai logā, kurā pavērās elpu aizraujoši rudenīgie skati. Iebraucot Cesvainē, šķita, ka esmu kādā pasakā - šaurās ieliņas, mājas ar interesantu arhitektūru un skaistā, sakoptā pilsētiņa. Arī pils parka teritorija radīja lielas emocijas... daba un vēsturiskie apskates objekti! Pils izcilā arhitektūra papildinājumā ar dabu uzbūra vienreizējus skatus un ainavas, kuras ir vārdiem neaprakstāmas. Gida stāstījuma iespaidā varēja iejusties pils saimnieka Ādolfa fon Wulfa tēlā. Mēs izcili pavadījām laiku ar klasi, pildot foto orientēšanās  spēli, uzzinājām vairāk par pils teritoriju un saliedējām klases kolektīvu.  Žēl, ka nebija iespējas apmeklēt pili no iekšpuses, bet noteikti, kad tas būs atļauts, es atgriezīšos šajā pilsētā. Arī citiem noteikti iesaku apmeklēt šo pili un pilsētu, īpaši šajā skaistajā "zelta rudens" laikā.
Paula stāsta: “Ekskursija ļoti patika, priecēja ne tikai skaistā Cesvaines pils un rudenīgie skati, bet arī jaukais un saulainais laiks. Labprāt aizbrauktu vēlreiz, tieši apskatīt pili no iekšpuses, jo ļoti ieintriģēja gides stāsts par pils notikumiem, mītiem un leģendām.” 
Viktorija dalās pieredzē: “Ļoti labi pavadījām laiku ar klasesbiedriem un skolotājām, bija interesanti uzzināt par Cesvaines pils vēsturi, spēlēt orientēšanās spēli, patika bildēt un bildēties, tajā pat laika kamēr spēlējam spēli, bija iespēja pastaigāt pa pilsētu. Vienīgais mīnuss ir tas, ka pilī iet iekšā nedrīkstēja, jo būtu daudz interesantāk izjust to visu atmosfēru un paskatīties uz gleznojumiem, mēbelēm un vispār pastaigāt pa pili. Ekskursija bija ļoti interesanta!” 
Jeļizavetas domas: “Ekskursija uz Cesvaini man patika, tā bija vēsturiski interesanta un aktīvi pavadīta diena ar klasi. Esmu iepriecināta, ka uzzināju vēl vienu skaistu, mājīgu pilsētiņu mūsu krāšņā Latvijas valstī.”

Informāciju sagatavoja 12.a klases audzinātāja Anastasija Jermaļonoka